شب یلدا

یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی، شب یلدا که گاهی با نام شب چله نیز شناخته می‌شود، هر ساله در 21 دسامبر توسط ایرانیان سراسر جهان برگزار می‌شود.  یلدا جشن انقلاب زمستانی است که در پایان پاییز و در طولانی ترین شب سال برگزار می شود. ایرانیان شب آخر پاییز را به عنوان تولد دوباره خورشید و پیروزی نور بر تاریکی گرامی می دارند، زیرا روزها طولانی تر و شب ها در زمستان کوتاه تر می شوند.  در شب یلدا، مردم با دوستان یا اقوام، عموماً در خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها یا سالمندان ملاقات می کنند تا طولانی ترین شب سال را با خوردن آجیل و میوه، خواندن اشعار حافظ، ابراز آرزوهای خوب، گفتگو و خندیدن با هم جشن بگیرند.  به زمستان خوش آمدید و با پاییز وداع کنید . برخی از افراد فکر می کنند که این اتفاق به بیش از 7000 سال قبل باز می گردد.  اما در سال 502 پیش از میلاد، داریوش اول به طور قانونی شب یلدا را وارد تقویم قدیم ایرانی کرد.  یلدا از یک کلمه سریانی به معنای تولد در انگلیسی گرفته شده است.  این نامی است که برای تاریخی که تاریکی، طولانی ترین مدت در طول سال بر شب حاکم است بسیار عجیب است، اما در عین حال پر از اهمیت و خوش بینی است. کوتاه ترین روزها واقعاً در آخرین روزهای پاییز رخ می دهد و اولین شب زمستان به معنای تولد خورشید (مهر) و آغاز سال است. شب یلدا مراسمی دوست داشتنی با تاریخچه ای غنی و پیشینه ای جذاب است که می توان از آن در محیط های امروزی نیز استفاده کرد.  از آنجایی که مراسم و آیین ها از ابتدا بخشی از زندگی بشر بوده است، حفظ و پرداختن به آنها می تواند به ما احساس هدف و پیوند با طبیعت و ایده های اصلی زندگی بدهد. غذای لذیذ، بخش ضروری شب یلدا! غذا در شب یلدا یک مسئله مهم است، درست مانند روز شکرگزاری. ایرانی ها آخرین میوه تابستان را در این عصر خاص تقسیم می کردند. هندوانه یکی از چیزهای ضروری در سفره یلدا است. توضیح آن این است که ایرانیان مدت‌ها فکر می‌کردند که شروع زمستان با میوه‌های تابستانی از بیمار شدن فرد در فصل سرما جلوگیری می‌کند. انار که در فرهنگ ایرانی نشان دهنده باروری، تولد دوباره و چرخه زندگی است، سفره یلدا را نیز با رنگ قرمز پر جنب و جوش خود زیبا می کند.

در مجالس یلدا یک شام دوست داشتنی نیز وجود دارد که معمولاً شامل انار و گردو می شود. در نتیجه معمولاً در این شب آش انار، فسنجون، انار پلو یا ناردون (غذاهای محلی ایرانی) عرضه می شود. یک خانواده ایرانی مدرن، یک گردهمایی یلدا را بدون تمام غذاهای پر جنب و جوش سفره یلدا (یا کورسی) کامل نمی داند. ایرانی ها در مورد نحوه تزئین سفره یلدا کاملاً خاص هستند.

تاریخچه بوجود آمدن جشن یلدا چیست؟ یلدا که به آن چله نیز می گویند، ریشه در سنت پیش از زرتشتیان پرستش میترا، خدای خورشید دارد که یکی از بهترین جشن هاست که تا طلوع خورشید پس از طولانی ترین شب سال ادامه دارد. ایرانیان باستان طولانی ترین و تاریک ترین شب سال را زمانی تصور می کردند که قدرت های شیطانی بسیار قدرتمند بودند.

شب یلدا یا شب چله؟ ایرانیان سال را به فصل‌هایی تقسیم می‌کنند که هر کدام نامی دارد که به چهل روز ترجمه می‌شود و به آن چله می‌گویند. چله اول در تابستان و بقیه که به چله بزرگ و کوچک معروف هستند که در زمستان رخ می دهد. چله کوچک که از روز دهم تا سی و یکم بهمن (دومین ماه زمستان در تقویم ایرانی) آغاز می شود، شامل بیست شب و روز است که برای ایجاد دوره چهل روز دوم یعنی چله کوچک به آن اضافه می شود. چله بزرگ از روز اول دی، اولین ماه زمستان در تقویم ایرانی آغاز می شود و تا چهل روز ادامه دارد.جشن سنتی ایرانیان انقلاب زمستانی که به شب چله و شب یلدا معروف است هنوز هم توسط ایرانیان و سایر ملل مانند آذربایجان، تاجیکستان، کردستان عراق، افغانستان و ترکیه برگزار می شود.

چرا این شب را جشن می گیرند؟ شب یلدا که به شب چله نیز معروف است از آیین زرتشتی گرفته شده و در سریانی به معنای تولد است. یلدا آغاز طولانی شدن تدریجی روز است، از این رو جشن تولد خورشید به عنوان نشانه ای از پیروزی نور بر شر و خیر بر هر دو است. شب یلدا در شعر فارسی به جای مفاهیمی چون بی حوصلگی، تنهایی و جدایی از معشوق آمده است. همان گونه که فضیلت بر بدی پیروز می شود، حسرت و تنهایی نیز پایان یافته است. طبق افسانه ها، سنت های شب یلدا در گذشته های دور برای محافظت از شر در طولانی ترین شب ایجاد شده است.

آیین شب یلدا

یلدا چگونه برگزار می شود؟

زنگ در یکی از اقامتگاه‌های تهران به صدا در می‌آید و به نظر می‌رسد که همه اعضای خانواده در یکی از برترین جشن‌ها راهی محل اقامت پدرسالار خانواده می‌شوند. خانواده و مهمانان به خانه بزرگترها می آیند تا شب یلدا را جشن بگیرند. در خانه نیز تمهیدات ویژه ای انجام می شود. نوعی بخاری روی زمین قرار داده شده است، یک میز بزرگ با پاهای کوتاه بالای آن قرار گرفته است و یک پتوی سرمه ای بزرگ کل صحنه را پوشانده است. نام آن کورسی است. در گذشته، در غیاب تجهیزات مدرن، کورسی راه حلی برای شب های سرد زمستان بود. این روزها همه خانه‌ها کورسی ندارند، اما برپایی آن در شب یلدا برای دور هم جمع شدن و لذت بردن از گرما، سنت است. میزبانان در حال چیدن بشقاب های مختلف میوه و آجیل در بالای کورسی هستند. به این جوان دستور داده شده است که در یکی از اعمال این شب که شامل خوردن بادام خوشمزه و همچنین میوه هایی مانند هندوانه و انار است، شرکت کند. شب چله که نزدیک می‌شود، ممکن است این میوه‌ها و آجیل‌ها را در کوچه‌ها و بازارها بفروشند و به عابران عرضه کنند. با آمدن همه مهمانان و طولانی شدن شب، زنگ در به صدا در نمی آید. آنها در حالی که در اطراف کورسی نشسته اند هندوانه یا انار مصرف می کنند. آجیل مصرف می کنند. آن‌ها صحبت می‌کنند و می‌خندند تا زمانی که خورشید طلوع کند، به یاد اوقات خوشی می‌افتند و از شانس بازگشت به خانه با هم و در حضور یکدیگر لذت می‌برند. در حین غذا خوردن شروع به صحبت در مورد شام می کنند. هر شهر ایران چیزی متمایز برای جشن تاریخی شب یلدا دارد که بی شک غذا یکی از آنهاست. ایران کشور بزرگی است. خورشت مرغ ایرانی با گردو و انار به نام خورشت فسنجون غذایی است که بیشتر سرو می شود. سبزی پلو ماهی، غذای برنجی با سبزی خرد شده و ماهی سفید یا ماهی دودی، غذای سنتی شب یلدا در استان گیلان در شمال ایران است. هویج پلو، نوعی برنج هویج که معمولاً با مرغ و زعفران سرو می‌شود و در ایران برشته می‌شود، غذای ویژه این شب در شیراز است. کلام پلو، غذایی که با برنج و کلم درست می شود و در شیراز نیز بسیار معروف است، یکی دیگر از گزینه های پرطرفدار است. همه شهرهای ایران این شب را با سرو غذاهای محلی جشن می گیرند. اما جالب اینجاست که در اکثر شهرها انار یا گردو مواد اصلی آشپزی شب چله است. مثل قزوین که مردم ناردون (خورش انار) یا انارپلو (انار پلو) می خورند.

چرا یلدا قرمز است؟

بیشتر بازدیدکنندگان در این شب خاص قرمز می پوشند، بنابراین انار و هندوانه تنها چیزهای قرمز رنگ نیستند. قرمز اغلب با رنگ های سرمه ای سحر و درخشندگی زندگی همراه است. جشنی به نام شب چله، پیروزی نور بر تاریکی را گرامی می دارد. در این شب، بسیاری از شمع ها و تزئینات نور به طور معمول در خانه ها و باغ ها برای تأکید بر اهمیت نور استفاده می شود. این جشنواره گاهی با آتش بازی جشن گرفته می شود.

دیوان حافظ (حافظ خوانی)

کتاب حافظ را بخرید زیرا یکی از ارکان یک یلدای اصیل در ایران است. معمولاً در هر خانوار ایرانی حداقل یک «دیوان حافظ» وجود دارد. ایرانی ها در شب یلدا در کنار یکدیگر از این کتاب فال میگیرند. فال در حال رجوع به کتاب و استفاده از قصاید حافظ به عنوان نوعی فال است. کاری که باید انجام دهید این است که از حافظ مشاوره و حمایت بخواهید، با درخواست یا پرس و جو در مورد عشق فعلی یا مسئله زندگی در دلتان داشته باشید. شعری که وقتی دیوان (دفتر شعر حافظ) را به طور تصادفی باز می کنید، سر می زند، پاسخ او به پرسش شما خواهد بود. مسن ترین عضو خانواده که اغلب پدربزرگ است، کتاب را باز می کند و شعر را برای تک تک اعضای خانواده می خواند. از آنجایی که برخی پاسخ‌های حافظ را کاملاً دقیق و قابل ربط می‌دانند، واقعاً تجربه‌ای سرگرم‌کننده است. پس اگر قصد دارید یلدا را در کنار ایرانیان جشن بگیرید، هر چه زودتر نسخه حافظ خود را تهیه کنید.

  •  جشن یلدا در ایران چگونه است؟
  • از قدیم الایام ایرانیان و برخی دیگر از اقوام خاورمیانه و آسیای مرکزی شب یلدا را جشن می گرفتند. مردم گردهمایی‌های مفصلی را در میزهای ویژه برگزار می‌کنند و در حوالی مکالمات آخر شب می‌نشینند و مردم شعر می‌خوانند و با دوستان، خانواده‌ها و عزیزانشان جوک می‌گویند و به اشتراک می‌گذارند.
  • شب یلدا در اسلام چیست؟
  • اهمیت مذهبی اعیاد قدیمی ایرانی با ظهور اسلام از بین رفت. با وجود معرفی مراسم اسلام و مسلمانان، شب یلدا همچنان در ایران به کرات برگزار می شود. "شب چله" اکنون فقط یک گردهمایی برای شادی و جشن برای خانواده و دوستان است.
  • چه میوه هایی در شب یلدا سرو می شود؟
  • انار و هندوانه از ملزومات سفره یلدا هستند زیرا رنگ قرمز آن ها نشانه سحر است. خرمالو، چغندر و آجیل از غذاهای اصلی شب یلدا هستند.
  • یلدا در انگلیسی چیست؟
  • طولانی‌ترین شب سال که گاهی به آن انقلاب زمستانی نیز گفته می‌شود، یلدا به معنای «تولد» نامیده می‌شود.
  • شب یلدا چند ساله است؟
  • یکی از شب‌های مقدس در ایران باستان به «شب یلدا» معروف بود و از سال ۵۰۲ پیش از میلاد، در زمان داریوش اول، بخشی از تقویم رسمی ایران بود. فقط ظهور این سنت توضیح داده شده است. سوال بی پاسخ ماند.
  • چه چیزی برای شب یلدا بیاورم؟
  • انواع میوه ها و خوراکی های شیرین که مخصوص این شب تهیه و یا ذخیره شده اند ارائه می شود. این رویداد اغلب با غذاهایی مانند بادام، خربزه، انار و میوه های خشک همراه است. همه این چیزها و موارد دیگر اغلب روی یک کورسی، جایی که مردم می نشینند، قرار می گیرند.
FaLang translation system by Faboba