استراتژی های بازاریابی هتل

امروزه هر هتل، در منطقه متفاوتی قرار گرفته است بنابراین استراتژی ها بازاریابی برای هر هتل متفاوت است که در این صفحه درمورد تعدادی ازآن ها صحبت خواهیم کرد.

ابتدا به معنای کلمه بازاریابی می پردازیم.فیلیپ کاتلر پدر بازاریابی مدرن،بازاریابی را اینگونه تعریف می کند:(بازاریابی فرآیندی مدیریتی-اجتماعی است که در آن افراد و گروه ها ز طریق تولید و مبادله محصولات و ارزش، به نیاز‌ها و خواسته‌های خود پاسخ می‌دهند.) به کمک بازاریابی و ایجاد ارزش برای مشتریان، می‌توان روابط قوی‌تری با مشتری ایجاد کرد.

به طور کلی در صنعت هتلداری،حفظ و نگهداری مشتریان قبل بسیار ارزنده است .ایجاد ارتباط خوب با مشتری و شناخت نیاز های آن می تواند در این راه بسیار کمک کننده باشد.

اتخاذ استراتژی مناسب بازاریابی هتل در موقعیت مناسب بسیار مهم است، اما برخی از استراتژی ها در همه زمان ها نیز قابل اجرا هستند.

از مواردی که باعث ایجاد ارتباط بهتر با مشتری می شوند عبارتند از
رسیدگی به نظرات میهمانان:بررسی‌‌های وب سایت هتل آنلاین نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد از مسافران بدون خواندن نظرات درباره هتل‌ها، اتاق رزرو نمی‌کنند؛ همچنین ۹۱ درصد از افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله می‌گویند به نظرات آنلاین مشتریان همانند توصیه‌های دوستان خود اعتماد دارند. بنابراین، نظرات آنلاین مشتریان خود را هرگز دست کم نگیرید و از آن برای بهبود شهرت برند استفاده کنید
 برگزاری تورهای مجازی:همانطور که تصاویر نقش مهمی در انتقال محتوا به کاربران ایفا می‌کند، تورهای مجازی قدرتمند مراکز اقامتی و هتل‌ها نیز می‌تواند توجه بسیاری از مخاطبان هدف را به خود جلب کند.
یکی از برترین ویژگی‌‌‌های تورهای مجازی آن است که می‌توان محتوای آن را به‌راحتی در کانال‌های بازاریابی مختلف استفاده کرد.  تورهای مجازی یکی از بهترین ابزار‌ها برای الهام‌بخشیدن به مسافران هستند و در طول مدت‌زمان کوتاه به یکی از سریع‌ترین روند‌های بازاریابی در صنعت هتلداری و مهمان‌نوازی تبدیل شده است. تولید محتوای ویدیویی مانند بازاریابی اینفلوئنسٰر‌ها، تور‌های پشت‌صحنه و فیلم‌برداری به‌کمک هلی‌شات یا پهباد‌ها، از نمونه استراتژی‌های بازاریابی است که به‌توصیه کارشناسان می‌توان از آن ایده گرفت.
در اینستاگرام باشید:اگر هتل دارید، باید بدانید که حضور در اینستاگرام برای شما یک ضرورت غیرقابل چشم‌پوشی است! این پلتفرم که محبوبیت زیادی میان ایرانی‌ها دارد و کسب‌وکارهای زیادی در آن وجود دارد، پتانسیل بسیار بالایی برای جذب و حتی حفظ مشتریان دارد.
ریتنشن مارکتینگ را جدی بگیرید:سعی کنید پیشنهادات جذابی روی میز برای مشتریان بگذارید. مثلاً عضویت در باشگاه مشتریان با مزایای ویژه. به هر نحوی که می‌توانید آن‌ها را به اقامت مجدد تشویق کنید؛ اگر بتوانید این کار را درست انجام دهید، کار بسیار بزرگی در راستای بازاریابی برای هتل انجام داده‌اید.
از اس ام اس مارکتینگ استفاده کنید:خیلی‌ها فکر می‌کنند اس ام اس مارکتینگ مرده است! تصور اشتباهی است که می‌تواند بهترین فرصت برای بازاریابی هتل را از شما بگیرد. اینجا هم بسیار مهم است که مخاطب هدف را درست پیدا کنید و پیامک را برای افراد مناسب و خواهان سرویس شما بفرستید.

18 استراتژی اساسی بازاریابی هتل

 1. وب سایت هتل خود را به سال 2024 بیاورید
علاوه بر داشتن یک وب سایت جذاب و کاربردی، یکی از حیاتی ترین استراتژی های بازاریابی هتل این است که اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما مطابق با انتظارات کاربران مدرن است. به ویژه، باید مطمئن شوید که وب سایت شما به سرعت بارگیری می شود و در تمام دستگاه ها، از جمله رایانه ها، تلفن های هوشمند و تبلت ها پاسخگو است. دسترسی را نیز در اولویت قرار دهید. وب سایت شما باید کاربرپسند، قابل درک و پیمایش آسان باشد و باید از ویژگی های امنیتی به روز استفاده کند. از چندین گزینه پرداخت پشتیبانی کنید و سعی کنید تا حد امکان تجربه کاربر را بدون اصطکاک انجام دهید.
2. یک کانال رزرو مستقیم به وب سایت خود اضافه کنید
بسیاری از بهترین استراتژی‌های بازاریابی هتل برای ایجاد رزرو مستقیم طراحی شده‌اند، زیرا این استراتژی‌ها بسیار سودآورتر از رزروهایی هستند که از طریق اشخاص ثالث انجام می‌شوند. به همین دلیل، ضروری است که یک کانال رزرو مستقیم به وب سایت خود اضافه کنید و سیستم رزرو را برای استفاده آسان طراحی کنید.
3. The SEO Staples را دنبال کنید
اگر پیدا کردن آن برای مشتریان بالقوه از طریق موتور جستجوی دلخواهشان دشوار باشد، داشتن یک وب سایت هیچ فایده ای ندارد. اطمینان حاصل کنید که اصول بازاریابی آنلاین SEO (بهینه سازی موتور جستجو) را دنبال می کنید، مانند اطمینان از اینکه محتوای شما غنی و مرتبط است، با کلمات کلیدی قوی و ترکیب کلمات کلیدی که به وب سایت شما بهترین شانس را برای کلیک شدن می دهد. هنگام برنامه ریزی کمپین های سئو بازاریابی هتل خود، عبارات جستجوی احتمالی را در نظر بگیرید.
4. یک ربات چت هتل را در وب سایت خود پیاده کنید
خدمات مشتری بخش اساسی از استراتژی های مدرن بازاریابی هتل را تشکیل می دهد . مشتریان در همه زمان‌های روز به سؤالات پاسخ‌های سریع می‌خواهند، که همیشه با استفاده از نمایندگان خدمات مشتری انسانی امکان‌پذیر نیست. پس چرا یک ربات چت هتل را در وب سایت خود پیاده نمی کنید؟ چت ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند پاسخ‌های سریع، خودکار و با صدای طبیعی به سؤالات ارائه دهند، می‌توانند به راهنمایی کاربران از طریق تجربه رزرو کمک کنند، و می‌توانند به مقایسه قیمت و سایر سؤالات رایج کمک کنند. در نتیجه، به طور بالقوه می توانید سرعت وضوح را بهبود بخشید و میزان رزروهایی که از وب سایت خود ایجاد می کنید را افزایش دهید.
5. اجازه دهید مهمانان بالقوه و مشتریان B2B هتل شما را از راه دور تجربه کنند
تورهای واقعیت مجازی برای هتل ها بهترین راه را برای تجربه یک هتل یا رستوران در مرحله تصمیم گیری فراهم می کند. این به مشتریان بالقوه اوقات فراغت، عروسی یا رویداد اجازه می دهد تا امکانات را از دور درک کنند. دسترسی به تورهای واقعیت مجازی اخیراً بسیار بهبود یافته است و اکثر ویدیوهای VR مدرن مبتنی بر وب هستند. آنها را می توان در هر دستگاهی با مرورگر وب مشاهده کرد، از جمله رایانه، موبایل و تبلت. البته، تجربه و غوطه وری کلی را می توان از طریق یک هدست VR بیشتر افزایش داد.
6. خودتان را از بقیه متمایز کنید
برای اینکه واقعاً با قدرت رقابت کنید، هتل شما باید چیزی منحصر به فرد و کاملاً متفاوت را برای جذب مهمانان بالقوه ارائه دهد. مراقبت از مشتری با کیفیت باید هسته اصلی همه چیز در صنعت هتلداری و مهمان نوازی باشد. مطمئن شوید که کار متفاوتی انجام می‌دهید، از ارائه کمی به مشتریان در هنگام ورود تا جلب توجه مطبوعات محلی و ارتباطات روابط عمومی برای برجسته کردن رویدادهای بازاریابی هتل.
7. با رسانه های اجتماعی هوشیار شوید
اگر از رسانه های اجتماعی در کمپین بازاریابی آنلاین هتل خود استفاده نمی کنید، همین حالا شروع کنید. ایجاد حساب کاربری در فیس بوک، توییتر، FourSquare، اینستاگرام و یوتیوب رایگان است و ایجاد صفحات رسانه اجتماعی پویا در یک لحظه آسانتر نبوده است. با این حال، اگر قصد حفظ آن را ندارید، راه اندازی حضور در رسانه های اجتماعی فایده ای ندارد. مطمئن شوید که حداقل یک نفر منصوب شده اید تا پیام رسانه اجتماعی بازاریابی هتل شما را زنده و جذاب نگه دارد. محتوای تازه بسیار مهم است، بنابراین مطمئن شوید که برنامه تحویل محتوا دارید. اگر زمان زیادی برای ایجاد محتوای جدید ندارید، یک وبلاگ هتل راه اندازی کنید که می توانید به طور مرتب از صفحات اجتماعی خود به آن لینک دهید.
8. اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از استراتژی‌های بازاریابی هتلی است که سریع‌تر رشد می‌کند و شامل همکاری با افرادی است که در رسانه‌های اجتماعی شهرت بالایی دارند. از این افراد به عنوان تأثیرگذار رسانه های اجتماعی یاد می شود، زیرا می توانند به مخاطبان گسترده ای دست یابند و پتانسیل تأثیرگذاری بر تصمیم گیری آن مخاطبان را دارند. هتل‌ها می‌توانند با اینفلوئنسرها در پلتفرم‌هایی مانند YouTube، Instagram و TikTok کار کنند تا بتوانند در معرض دید ارزشمندی قرار بگیرند و کسب‌وکار بیشتری را جذب کنند. به طور خاص، بازاریابی تأثیرگذار می‌تواند در موقعیت‌هایی که هتل‌ها جمعیتی جوان‌تر را هدف قرار می‌دهند یا زمانی که هتل می‌خواهد احساس پرستیژی ایجاد کند، بسیار مؤثر باشد.
9. توسط Real Authority توصیه شود
یکی از راه های مطمئن برای تامین امنیت مشتریان جدید این است که هتل خود را در فهرست دفاتر گردشگری محلی قرار دهید. چه یک بروشور چاپ شده در یک دفتر آجر و ملات یا یک پیوند برجسته در یک وب سایت گردشگری محلی، می توانید یک لیست برتر از بسیاری از رقبای رقیب داشته باشید. اگر می‌خواهید برای مسافران تجاری جذابیت داشته باشید، مراکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های مجاور نیز مکان‌های عالی برای تبلیغ هتل شما هستند. همچنین ارزش صحبت با شرکت های بازاریابی و رویدادهای محلی منطقه را دارد. بسیاری از آنها ممکن است فقط بسته های بسته را به مشتریان خود ارائه دهند، به این معنی که می توانید نیازهای اقامتی را پوشش دهید و رزرو خود را در فصل های آرام تر تقویت کنید.
10. برنامه های وفاداری
برنامه وفاداری مشتری یکی از موثرترین استراتژی های بازاریابی هتل برای هدف قرار دادن مشتریان فعلی با هدف ایجاد تجارت تکراری است. بیشتر طرح‌ها با ارائه پاداش‌هایی که مشتریان به طور مکرر با شما می‌مانند، مانند تخفیف در رزرو بعدی یا ارتقای خودکار اتاق در اقامت بعدی‌شان، کار می‌کنند. این یک انگیزه واضح برای مشتریان فراهم می کند تا به جای انتخاب هتل رقیب، دوباره با شما بمانند. برنامه‌های وفاداری مشتری علاوه بر به حداکثر رساندن ارزش طول عمر مشتری، می‌توانند به هتل‌ها در جمع‌آوری داده‌های ارزشمند مشتری کمک کنند. با تجزیه و تحلیل این داده ها، می توانید ترجیحات و رفتارهای مشتری را درک کنید و پیشنهاد خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
11. خود را با آژانس های مسافرتی آنلاین معرفی کنید
در عصر دیجیتال مدرن، هیچ هتلی نمی‌تواند بدون سرمایه‌گذاری بر آژانس‌های مسافرتی آنلاین و کارگزاران مسافرتی، کسب‌وکار عادی خود را تضمین کند. یک فهرست ساده می‌تواند هزاران رزرو را در درازمدت ایجاد کند، اما لازم به یادآوری است که هر بار که رزرو از طریق چنین آژانسی ایجاد شود، کمیسیون اعمال می‌شود. هرگز در مورد تلاش های بازاریابی هتل خود فقط به آژانس های مسافرتی آنلاین اعتماد نکنید، اطمینان حاصل کنید که از چنین وب سایت هایی برای ایجاد فروش اضافی استفاده می شود، بلکه به طور کامل تلاش های فروش مستقیم خود را جایگزین کنید. 12. سیستم های توزیع جهانی
سیستم GDS (سیستم توزیع جهانی) شبکه ای است که تراکنش های خودکار بین ارائه دهندگان خدمات مسافرتی (ایرلاین ها، هتل ها، سفرهای دریایی و کرایه اتومبیل) و آژانس های مسافرتی را امکان پذیر می کند. هنگامی که یک هتل به یک ارائه دهنده GDS متصل می شود، می توان آن را از طریق صدها آژانس مسافرتی در سراسر جهان رزرو کرد. همچنین می‌توانید از چنین سیستم‌هایی برای هدف قرار دادن مسافران خاص نیز استفاده کنید.
13. مطمئن شوید که OTA های خود را از داخل به بیرون می شناسید
اکثر استراتژی‌های مدرن بازاریابی هتل سعی می‌کنند بیشترین بهره را از آژانس‌های مسافرتی آنلاین ببرند. با این حال، بازاریابان هتل باید اقدامات لازم را برای بهینه سازی لیست های آنلاین خود صرف نظر از OTAهایی که استفاده می شود، انجام دهند.
14. یک نماینده فروش منصوب کنید و از پاداش ها بهره ببرید
وقتی نوبت به استراتژی‌های بازاریابی هتل می‌رسد، همیشه باید بهترین شیوه‌های مهمان‌نوازی را هنگام تبلیغ کسب‌وکار خود به کار ببرید. اگر یک کسب‌وکار محلی مرتباً شما را به مشتریان بالقوه توصیه می‌کند، اطمینان حاصل کنید که یک رابطه دوجانبه سودمند با انگیزه‌های قوی حفظ می‌کنید. انتصاب یک نماینده فروش اختصاصی برای مشاغل هتلداری که به دنبال توسعه هستند، قابل تامل است. هر نماینده خوب باید سهام شرکت‌های بالقوه را در منطقه ارزیابی کند که ارزش ارتباط با آنها را دارد، در حالی که تلاش‌های تدارکاتی مداوم برای قفل کردن شراکت‌های جدید باید در خط مقدم هر تلاش بازاریابی هتل باشد.
15. مراقب بررسی ها و توصیه ها باشید
یک بررسی عالی می تواند یک مشتری جدید برای شما ایجاد کند. یک بررسی ضعیف می تواند صدها هزینه برای شما داشته باشد. با درگیر کردن آنها پس از بررسی، نظرات و توصیه‌های بهتری را از مهمانان قبلی تشویق کنید. هتل شما می‌تواند ده‌ها، و نه صدها بار در وب‌سایت‌های بررسی نمایش داده شود، بنابراین باید مطمئن شوید که هر صفحه دارای نظرات مثبت و محتوای تکمیلی است. بررسی‌های محبوب‌ترین سایت‌ها را رصد کنید، نظرات بد را یادداشت کنید، و مهمانان ناراضی را با بازخورد مفید و سازنده درگیر کنید. هر جا که می توانید بازخورد منفی را خنثی کنید.
16. بازاریابی شخصی
برای صاحبان هتل و سایر افراد در صنعت مهمان‌نوازی، یافتن راه‌هایی برای متمایز شدن از رقبا و جذب مشتریان بالقوه ضروری است. یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار، ارائه پیام‌های بازاریابی اختصاصی و فردی است.
17. در طول فصل بالا سرمایه گذاری بیشتری کنید
یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی هتل برای سرمایه‌گذاری می‌تواند با این جمله خلاصه شود: «در حالی که آفتاب می‌درخشد یونجه درست کن». از طریق داده های تاریخی و موجود در کتاب، هتل ها باید بتوانند دقیقاً تعیین کنند که چه زمانی فصل اوج آنهاست و چه زمانی مشتریان به احتمال زیاد واقعاً برای آن فصل اوج هتل رزرو می کنند. به عنوان مثال، فصل اوج ممکن است در اوج تابستان باشد و بیشتر رزروها ممکن است در اوایل بهار انجام شوند. صرف نظر از این، مهم است که بر اساس زمان احتمالی رزرو، بیشتر روی هزینه‌های تبلیغات و سایر استراتژی‌های بازاریابی سرمایه‌گذاری کنید، زیرا این به شما کمک می‌کند درآمد فصل اوج خود را به حداکثر برسانید.
18. بهینه سازی موبایل و بازاریابی موبایلی
بهینه‌سازی موبایل فرآیند تطبیق و جهت‌دهی محتوا به‌گونه‌ای است که خواندن، مشاهده، تعامل و پیمایش در دستگاه‌های تلفن همراه، از جمله گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، آسان باشد. این یکی از حیاتی ترین استراتژی های بازاریابی هتل است زیرا بیش از نیمی از کل ترافیک اینترنت در حال حاضر از دستگاه های تلفن همراه سرچشمه می گیرد. در همین حال، بازاریابی موبایلی یک مقوله گسترده است که شامل همه اشکال بازاریابی است که برای دسترسی به کاربران تلفن همراه در نظر گرفته شده است. این شامل تبلیغات در برنامه های تلفن همراه، محتوای وب بهینه شده برای موبایل، بازاریابی پیامکی، کمپین های رسانه های اجتماعی، بازاریابی مجاورتی و بازاریابی ایمیلی است. برخی از محتوای بازاریابی موبایلی به زمان و مکان حساس هستند، به این معنی که محتوا می تواند در زمان و مکانی که بیشترین ارتباط را دارد به کاربران ارائه شود.

سخن پایانی

مهمان نوازی را در اقامتگاه خود تقویت کنید.

هتلداری تجارتی است که ارائه دهندگان خدمات آن بصورت مداوم با میهمانان در ارتباط هستند، میهمان نوازی از اهمیت بسیار ویژه‌­ای برخوردار است.

هر هتل یک تجارت مهمان­‌نوازی محسوب می­‌شود؛ زیرا مهمان­‌نوازی به ایجاد یک رابطه مثبت بین میزبان (هتل) و مهمان (مشتری) متکی است.

صاحبان هتل باید ضمن اطمینان از برآورده شدن کلیه نیازهای مشتری، کارمندان را آموزش دهند؛ تا بهترین شرایط را برای خوشامدگویی و رفع نیازهای میهمانان فراهم آورند.

هر تجارتی که به ایجاد و حفظ روابط مثبت با مشتریان خود متکی باشد، اساساً بخشی از صنعت مهمان­‌نوازی را اجرا کرده است.

بازاریابی نقش مهمی در کمک به هتل ها برای به حداکثر رساندن رزرو و درآمد دارد. این راه اصلی است که در آن افراد در صنعت هتلداری می توانند با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنند و پیشنهاد فروش منحصر به فرد و ارزش های برند خود را منتقل کنند.

FaLang translation system by Faboba