استاندارد های رستوران در هتل ها

رستوران هتل دارای دو بخش کلی است: فضاهای عمومی: بخش‌های عمومی‌در استاندارد رستوران هتل شامل سالن غداخوری رستوران، اتاق مدیریت، صندوق و سرویس‌های بهداشتی است.

بخش‌های خدماتی: شامل آشپزخانه هتل که خود از 4 قسمت کلی تشکیل شده: آماده سازی، تهیه غذای سرد و گرم، قسمت سرو غذا و شستشوی ظروف و...
 فضای رستوران می بایستی به گونه ای باشد که امکان سرمایش و گرمایش آن در تابستان و زمستان بخویی فراهم شود از این نظر رستوران باید دارای کولر و بخاری باشد و اگر ابعادش بزرگ است حتماً تهویه مطبوع ( گرمایشی و سرمایشی ) داشته باشد بطوریکه درجه حرارت داخل رستوران برای فصول مختلف سال و نیز بر اساس سلیقه مشتری های قابل تنظیم باشد .
میزهای رستوران : مشخصات میزهای سالن غذا خوری و ابعاد آنها( برای هر فرد باید فضای مناسبی در نظر گرفته شود ).

ابعاد میز غذا خوری : جهت راحتی مشتریان لازم است میزی در نظر گرفته شود که برای هر نفر مساحتی با ابعاد که 60 * 40 سانتیمتر را ایجاد کند این مورد باعث می شود که افرادی که درکنار هم غذا می خورند فضای کافی برای غذا خوردن را داشته باشند . اگر چه گاهی فاصله 20 سانتیمتر فضای اضافی در مرکز برای ظروف مطلوب است اما در مجموع عرض 80-85 سانتیمتر برای میز غذا مناسب می باشد میز های گرد یا میزهای شش یا هشت ضلعی با قطر 90-120 سانتیمتر برای چهار نفر ایده ال است و می تواند در صورت لزوم یک یا دو نفر دیگر را هم پذیرا باشند.
رستوران های معمولی ۳ دسته اند:
رستوران سنتی: 1/3 تا1/9 متر مربع برای هر نفر با میزهای۴ نفره و چند نفره با پیشخدمت سرویس فضای نمایش و فضای کافی برای افراد.
رستوران با میز سلف سرویس: 1/6 مترمربع برای هر نفر، فضای سلف سرویس، فضای پختن و آماده سازی غذا.
رستوران ویژه: ۲ متر مربع فضا برای هر نفر و الزامات خاص 

در باره فاصله ها و ابعاد:
– فضای لازم برای هر صندلی 1.5 تا 2.5 متر مربع  
– فاصله ی بین میزها 1.30 متر
– ارتفاع میزها با صندلی معمولی 80 سانتیمتر و با صندلی باز 90سانتیمتر است( باید حتماً صندلی بلند مخصوص کودک در رستوران باشد تا کودکان را بتوان در آن قرار داد.)

استاندارد های آشپزخانه در هتل ها

استاندارد های آشپزخانه در هتل ها

رستوران و آشپزخانه باید در یک سطح باشد تا بتواند سرویس دهی کامل را انجام دهد. ناحیه آماده سازی غذا و انبارها باید در دسترس باشند. قسمت های داخل آشپزخانه را نیز می توان به قسمت های زیر تقسیم کرد:
ناحیه پخت وپز: دارای پلان آزاد است تا پیشخدمت ها و آشپزها به راحتی بتوانند در فضا حرکت کنند و وظایف خود را به راحتی انجام دهند.
ناحیه تجهیزات: مکانی است برای قرار دادن تجهیزات مانند سرخ کن ، کباب پز و...
ناحیه آماده سازی: دارای پلان آزاد برای آماده سازی غذا برای سرو مشتری است که این مکان می تواند به صورت اتاقکی در مجاورت ناحیه پخت و پز هم باشد.
بخش شستشو: باید فضای کافی برای جمع آوری، شستشو و خشک کردن و طبقه بندی ظروف داشته باشد. 
ابعاد و احتیاجات آشپزخانه هتل طبق استاندارد ها
• آشپزخانه هتل به صورت سلولی با بلوک های بزرگ لوازم آشپزخانه چیده میشود.
• کپسول های آتش نشانی باید در چند بخش از فضا به ویژه نزدیک به تجهیزات پخت و پز قرار گیرد.
• ارتفاع کلید و پریز برق 40 سانتی متر است (دارای سیستم اتصال زمین و درپوش ضدآب)
• مساحت سالن رستوران به ازای هر اتاق باید حداقل 1.5 مترمربع باشد.
• عرض مسیرهای رفت و آمد بین تجهیزات 100 سانتی متر است.
• مساحت آشپزخانه در هتل به ازای هر کارمند 10 مترمربع است.
• ارتفاع استاندارد برای قرارگیری اجاق گاز 92 سانتی متر است.
• مساحت منطقه شستشو 10 درصد مساحت آشپزخانه است.
• مساحت منطقه پخت 8 درصد مساحت آشپزخانه است.
• صفحه های آشپزی باید دارای سیستم هود باشند.
• ارتفاع جایگذاری سینک 72سانتی متر است.
• عرض جایگذاری سینک 60سانتی متر است. فضای لازم برای آشپزخانه هتل به میزان مجموع 0.6 مترمربع به ازای هر صندلی رستوران و0.2 مترمربع به ازای هر صندلی سالن جشن و0.1 مترمربع به ازای هر صندلی سالن صرف نوشیدنی و0.1 مترمربع به ازای هر اتاق خواب است.

سخن پایانی

رستوران هتل از جمله بخش های مهم آن می باشد، چرا که اگر اصولی و صحیح طراحی شده وتجهیزات آشپزخانه هتل با کیفیت مناسب باشد مناسب ترین غذاها  تهیه و عرضه می گردد. در انتخاب نوع رستوران هتل و تنوع منوی غذایی آن باید دقت لازم لحاظ گردد چرا که تجهیزات مورد نیاز برای آشپزخانه و رستوران های هتل مختلف می باشند و هرکدام کاربرد و کارآیی مستقلی دارد ، مثلا لوازم آشپزخانه فست فود از نظر ساختار و کارآیی متفاوت و مستقل از لوازم رستوران سنتی می باشد.

آشپزخانه یکی از اصلی ترین بخش ها در هتل است و سرآشپز، یکی از اعضای اصلی و مهم این بخش محسوب می‌شود چرا که وجود غذای خوب و مناسب در هتل موجب جلب رضایت میهمانان می شود.

FaLang translation system by Faboba