جشن آبانگان

آبانگان یکی از جشن‌های ایرانی است که در ستایش و نیایش ایزدبانو آناهید که ایزد آب‌های روان بوده است، برگزار می‌شده است. زمان برگزاری این جشن در آبان روز از آبان برابر با روز دهم آبان بوده است.

 ناهید، آناهید، آناهیتا یا اَردَویسور آناهیتا الهه نگهبان آب ، الهه عشق و زیبایی در یونان باستان محسوب می‌شود. ایزدبانویی بسیار برجسته و مقدس که سرچشمه همه باروری‌ها معرفی شده و او را ایزد بانوی آب‌ها، نعمت، برکت و آبادانی می‌دانند. علاوه بر آن، وی را مظهر پاکی و بی‌آلایشی معرفی می‌کنند که در اصل رودخانه‌ای بوده و بعد جنبه الوهیت یافته است. ایرانیان اعتقاد دارند که «آناهیتا» به عنوان فرشته آب‌ها سوار بر گردونه‌ای در آسمان است که چهار اسب سفید (باد، باران، ابر و تگرگ) آن را می‌کشند.

معبد آناهیتا در گوشه و کنار کشور وجود دارد. در کنگاور، بیشاپور، رفسنجان، اصطخر و سرعین از نمونه‌های معبد بسیار زیبا در ایران است. بنای تاریخی آناهیتا در شهر کنگاور شاید معروف‌ترین معبد ها است. از بناهای مشهور معبد آناهیتا در شهر باستانی بیشاپور در شهرستان کازرون است. آناهیتا در تپه سرعین مربوط به هزاره یکم و دوم پیش از میلاد است و از زیباترین بناهای کشور محسوب می‌شود. 

تمام این بناها برای بزرگداشت ایزدبانوی آب، آناهیتا، بنا شده است.




آیین آبانگان

جشن آبانگان، در واقع به ستایش آفریده‌ی آب و پاس‌داشت آن ویژه شده است. ایرانیان کهن آب را پاک می‌شمردند و هیچ‌گاه آن را آلوده نمی‌کردند و آبی را که ویژگی سه‌گانه‌اش، رنگ، بو و مزه‌ی آن، دگرگون می‌شد برای آشامیدن و شستشو به کار نمی‌بردند. زرتشتیان نیز در این روز همانند دیگرجشن‌ها به آتشکده‌ها می‌روند و برای گرامی‌داشت فرشته‌ی نگاهبان آب‌ها، به کنار جوی‌ها و قنات‌ها رفته و با خواندن اوستای آبزور (بخشی از اوستا که به آب و آبان وابسته است) از سوی موبدان، اهورامزدا را ستایش کرده و درخواست فراوانی آب و نگهداری آن را کرده و پس از آن به شادی می‌پردازند. همچنين درباره پيدايش جشن آبانگان روايت است که در پى جنگ هاى طولانى بين ايران و توران، افراسياب تورانى دستور داد تا کاريزها و نهرها را ويران کنند. پس از پايان جنگ پسر تهماسب که «زو» نام داشت دستور داد تا کاريزها و نهرها را لايروبى کنند و پس از لايروبى، آب در کاريزها روان گرديد. ايرانيان آمدن آب را جشن گرفتند. در روايت ديگرى آمده است که پس از هشت سال خشکسالى، در ماه آبان باران آغاز به باريدن کرد و از آن زمان جشن آبانگان پديد آمد.

در جشن آبانگان، پارسیان به ویژه زنان در کنار دریا یا رودخانه‌ها، فرشتهٔ آب را نیایش می‌کنند. ایرانیان کهن آب را پاک (مقدس) می‌شمردند و هیچ‌گاه آن را آلوده نمی‌کردند و آبی را که ویژگی سه‌گانه‌اش (رنگ- بو- مزه) دگرگون می‌شد برای آشامیدن و شستشو به کار نمی‌بردند.

 

 

 

 

.

 

سخن پایانی

با وجود اینکه در حال حاضر جشن آبانگان مانند گذشته در میان ایرانیان شناخته شده نیست، آگاهی بخشی درباره جشن ها و رسوم کهن سرزمینمان ایران و احترام به آن، باعث غنای فرهنگ و تاریخ کشورمان می شود.

 

FaLang translation system by Faboba