استاد محمود فرشچیان

 

  استاد بزرگوار محمود فرشچیان از هنرمندان و استادان بزرگ و به نامی است که جامعه ی هنری به خود دیده است ، ایشان در تاریخ ۴ بهمن سال ۱۳۰۸ در شهر زیبای اصفهان دیده به جهان گشودند .

این هنرمند و نقاش معاصر با نبوغ و استعداد خود تاثیر ژرف و قابل توجهی را بر دنیای هنر به خصوص هنر سنتی ایرانی گذاشته است . آثاری که از استاد قرشچیان خلق می شود چنان با لطافت معرف هنر ایرانی می باشد که حتی برخی از آنها را به عنوان نماد ایرانی نمایندگان ایران به سفیران و وزیران سایر کشورها هدیه داده اند و این از افتخارات ایشان و مردم ایران می باشد .

استاد فرشچیان از همان کودکی نبوغ و استعداد خود را در نقاشی بروز می دهد و پدر ایشان متوجه ی این استعداد فرزند خود می شود و برای پرورش استعدادها و توانمندی های فرزند ، ایشان را به نزد حاج میرزا آقا امامی و استاد عیسی بهادری فرستاده تا در کارگاه این اساتید پسرش اولین آموزه های هنر را بیاموزد . بعد از یادگیری آموزه ها ایشان از استادان خود جدا شده و رهسپار مدرسه ی هنرهای زیبای اصفهان می شوند ، استاد فرشچیان دوران هنرستان خود را در اروپا می گذرانند و در آنجا روزگار را به مطالعه ی آثار هنرمندان غربی سپری می کردند .

 استاد فرشچیان در زمان حضور در اروپا از تمام لحظه به لحظه ی خود استفاده ی مفیدی داشته اند به طوری که به گفته ی خود ایشان زمانی که برای مطالعه ی هنر هنرمندان به موزه ها می رفتند اولین شخصی بوده است که صبح ها با باز شدن موزه وارد موزه می شده است و تا زمانی که موزه بسته نمی شد در آنجا می مانده و با کتاب و قلمی که به همراه می بردند دیده های خود را یادداشت نموده و با بسته شدن درب های موزه جزو آخرین نفراتی بوده است که از آنجا خارج می شده است .

زمانی که به خوبی با هنر و سبک های نقاشی هنرمندان غربی آشنا شدند و تحصیلات خود را به اتمام رساندند ، استاد فرشچیان تصمیم به بازگشت به وطن خود ، ایران را گرفته تا بتوانند با ارائه ی آموخته های خود به سایر هنرمندان سرزمین عزیزمان و برای جامعه ی هنرمندان و ارتقاء هنر ایرانی قدمی برداشته باشند . زمانی که به ایران بازگشتند در اداره ی هنرهای زیبای تهران مشغول به فعالیت شدند و به علت شایستگی و توانایی ، ایشان به درجه ی استادی در دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران منصوب شدند . استاد فرشچیان از همان زمانی که در اروپا مشغول مطالعه بر روی آثار سایر هنرمندان غربی و اروپایی بودند در فکر پیشرفت و ارتقاء هنر سنتی ایرانی بوده اند و زمانی که به ایران باز گشتند سبک خاص خود را که تلفیقی از هنر کلاسیک به همراه تکنیک های جدید بود را برای توسعه ی هنر و نقاشی ایرانی بنیان گذاری کردند .

با ابتکاری که ایشان در ترکیب دو تکنیک کلاسیک و جدید انجام دادند توانستند روح تازه ای به نقاشی ایرانی تزریق نمایند و تابلوها و آثار و نقاشی های جذاب و نو و قدرتمندی را خلق نمایند که با دیدن آنها می توان حس پر از جنب و جوش درون تابلوها را به خوبی درک نمود و با تمام وجود آن را احساس کرد . استاد فرشچیان با چنان توانمندی و خلاقیتی در آثار خود و به زیبایی هر چه تمام تر توانسته اند نقوش متحرک ، فضاهای منحنی و گرد و همین طور به نقش بستن رنگ های مواج را به نمایش درآورند و دیدگان همگان را به تعجب وادارند .

 

 


 اکثر آثار استاد محمود فرشچیان برگرفته شده از کتاب های مقدس مسیحیان ، یهودیان و مسلمانان و استفاده از ترکیب شعرهای ایرانی و ادبیات فارسی به همراه تخیلات عمیق و ژرف خود می باشند . استاد فرشچیان با سبک و هنر شگفت انگیز خود توانست هنر ایرانی را در جوامع بین المللی و سایر هنرها در جهان هنر به خوبی هر چه تمام تر معرفی نمایند و هنر ایرانی را به همگان بشناسانند . ایشان به چنان مهارت و درجه ای از استادی رسیده اند که از اقصی نقاط جهان از ایشان دعوت به عمل می آید تا برای دانشگاه های هنر و موسسات سرشناس و پرآوازه ی هنری صحبت کنند .

آثار استاد در بسیاری از موزه ها و نمایشگاه ها از جمله ایران ، پاریس ، نیویورک ، شیکاگو و سایر کشورهای نامدار در عرصه ی هنر به نمایش درآمده است و در مورد آثار ارزشمند ایشان مقالات و کتاب های متعددی منتشر شده است ، همچنین استاد فرشچیان در سال ۱۳۹۳ مفتخر به دریافت نشان افتخار جهانگرد عرصه ی هنر و فرهنگ ، در سال ۱۳۷۴ مدال طلای جشنواره ی بین المللی هنر در آمریکا ، ۱۳۷۲ دریافت نشان درجه ی یک هنر ، ۱۳۶۴ دریافت تندیس طلایی اسکار در بریتانیا ، ۱۳۶۳ نشان هنر نخل طلایی در بریتانیا و همچنین بسیاری جوایز ارزنده ی دیگر در سال های مختلف دوران پر شکوه زندگی خویش شده اند

 

آثار استاد فرشچیان

 


نقاشی برای کتاب شاهنامه فردوسی
نقاشی از قهرمانان بزرگ شاهنامه
نقاشی برای دیوان حافظ
نقاشی برای رباعیات عمر خیام


برخی آثار

ضریح امام رضا؛ از طراحی‌های برجستهٔ فرشچیان

تابلو عصر عاشورا
تابلوی «ضامن آهو»: طرحی از شمایل امام رضا
تابلوی «پنجمین روز آفرینش»: در این تابلو همهٔ مخلوقات زمینی و آسمانی به ستایش پروردگار مشغولند.
تابلوی «عصر عاشورا»: فرشچیان در مورد نحوه طراحی این اثر می‌گوید:
«سه سال پیش از انقلاب روز عاشورا مادرم مرا نصیحت کرد و گفت: به روضه گوش کن تا چند کلمه حرف حساب بشنوی؛ و من با ایشان گفتم: من اول در اتاقم کاری دارم بعد خواهم رفت. حال عجیبی به من دست داد. وارد اتاق شدم، قلم را برداشتم و تابلوی عصر عاشورا را شروع کردم. قلم را که برداشتم تابلویی شد که الآن هست بدون هیچ تغییری». این اثر توسط او به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.
تابلوی «شمس و مولانا»: که از یکی از اشعار مولانا الهام گرفته شده است. رنگ‌های خاصی در نقاشی استفاده شده است تا ارتباط عرفانی و معنوی که بین مولوی و شمس وجود داشته را برجسته کند.
تابلوی «ستایش»: به گفته وی این تابلو برداشتی از مفهوم آیه 'یسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ' است.
تابلوهای آسمان چهارم و شام غریبان: که روز یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد رونمایی شد.
تابلوی «یتیم نوازی علی»؛ با نام اصلی «پناه»، مهربانی و یتیم‌نوازی علی بن ابیطالب را سوژه اصلی کار قرار داده است.
طراحی پنجمین ضریح حرم امام رضا
طرح ضریح جدید مقبره حسین بن علی در کربلا اثر فرشچیان است که با مهارت استادان طلاکار و نقره کار ایران به اجرا درآمده و در سال ۱۳۹۱ در قم رونمایی و سپس به کشور عراق منتقل شد.
آخرین و پنجمین جلد از کتاب آثار محمود فرشچیان شامل تازه‌ترین آثار این هنرمند از سوی انتشارات گویا شامل ۱۵۰ اثر نگارگری و طراحی از تازه‌ترین آثار محمود فرشچیان در ۲۵۸ صفحه رنگی با کاغذ در سال ۱۳۸۷ منتشر شده است.
همچنین دست خط‌های فرشچیان شامل نامه‌ها و یادداشت‌ها از ویژگی طرح‌های مینیاتوری او برخوردار است.

 

آدرس تالار فرشچیان در اصفهان

 

اصفهان -بوستان ملت -نبش خیابان توحید
تلفن: 
031-36284406

 

 

15 2899
Ashura Event A True Legend  By Hamidrezaabnoba D91n93o
11849301 1686240224920681 1932510126 N
IMG10042131
4136
150521484917847100
N00553340 B
M.lotfollahi 25

مکان تالار فرشچیان

FaLang translation system by Faboba