حمام جارچی باشی

حمام تاریخی جارچی یکی حمام های قدیمی شهر اصفهان از دوران گذشته (صفویه ) است که در آن دوران بزرگترین حمام اصفهان بوده است و دارای ۲ حمام مردانه و زنانه بودهاست و سال ساخت آن همزمان با میدان امام اصفهان بوده است .این بنا در بازار بزرگ اصفهان و نزدیك مسجد جارچی واقع گردیده و بر اساس كتیبه تاریخی مسجد، ظاهراً در سال ۱۰۱۹ ﻫ . ق به همراه بنای مسجد، توسط ملك سلطان ـ جارچی باشی شاه عباس اول ـ بنا گردیده است.با همت متعالی این شخص(ملک سلطان جارچی باشی ) در اطراف بناهای عظیم میدان نقش جهان ، مسجد شیخ لطف ا… ، مسجد نقش جهان(شاه) ، کاخ چهلستون و کاخ عالی قاپو ، بازار قیصریه ،عمارت هشت بهشت ، مسجد حکیم ، ۴ بنای ارزشمند دیگر به نام های مسجد جارچی ،حمام جارچی ،سرای جارچی وکاخ جارچی ساخته شده و مورد استفاده عموم مردم قرار می گرفت.هم اکنون ۳بنای ابتدایی فعال می باشد وکاخ جارچی کاملا از میان رفته است.هم اکنون به عنوان موزه و سفره خانه است. سال ساخت این حمام قدیمی و زیبا به حدود 450 سال پیش بازمی گردد که از سال 1382 الی پایان سال 1390 بازسازی و مرمت آن به همت سید احمد افتخاری و همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان انجام گرفت و با تغییر کاربری آن هم اکنون به عنوان سفره خانه سنتی فعال می باشد و پذیرای مهمانان داخلی و خارجی می باشدزمین این حمام قدیمی 2هزار متر است که حدود 950 متر از آن بازسازی شده و در فاز دوم، تمام زمین به شکل سفره‌خانه سنتی در می‌آید.

برای بازسازی این بنای تاریخی و ارزشمند در طول 9 سال، بیش از 4 میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه شده است.

این بنای تاریخی که روح معماری سنتی ایران دوباره در آن دمیده شده با سرمایه‌گذاری سید احمد افتخاری و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، شهرداری اصفهان و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان بازسازی شده است.

مکان این سفره‌خانه وقف بوده و سید احمد افتخاری، سرمایه‌گذار این طرح، سرقفلی آن را خریداری کرده و پس از 9 سال بنای مخروبه حمام را به سفره‌خانه سنتی جارچی باشی تبدیل کرده است.

هدف از مرمت این بنای تاریخی که مربوط به دوران صفوی می‌شود، جمع‌آوری مرکز فساد و ایجاد یک بنای تاریخی زیبا برای نسل آینده و همچنین مکانی برای جذب توریست و گردشگر خارجی است.

این مجموعه در خیابان حکیم اصفهان واقع شده  است.

مکان رستوران جارچی باشی:خیابان حکیم

تلفن تماس:تلفن: 983132207418+

ساعات کار: هرروزه ناهار از ساعت 12:00 تا 16:00 و هرروزه شام از ساعت 19:30 تا 23

bagh1
Photo 2017 04 30 12 09 06
Roomm6
Room3
Room2
Bagh2
Baghparandegan

مکان حمام جارچی باشی

FaLang translation system by Faboba